اجتماعی
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال مثل اشک و آدرس teardrop.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 2650
بازدید کل : 32986
تعداد مطالب : 237
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 237
:: کل نظرات : 23

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 13
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 19
:: بازدید ماه : 2650
:: بازدید سال : 3119
:: بازدید کلی : 32986
مدیریت زمان را ه رسیدن به موفقیت است 1

 

  • بسم الله الرحمن الرحیم

  • مدیریت زمان را ه رسیدن به موفقیت است 

 زندگی یک سفر است. سفری مانند همه سفرهای دیگر. اگر نقشه و برنامه ای نداشته باشید راهتان را گم می کنید. اما با یک برنامه حساب شده، جدی و واقع بینانه، به موفقیت می رسید .عدم مدیریت زمان و درک اینکه برای این کار باید وقت گذاشت ، موفقیت را خنثی می کند . همه می توانند در آب های ملایم و آرام شنا کنند، اما انسان های موفقی که همیشه با برنامه ریزی پیش می روند، در تندباد هم می توانند روی آب شناور باقی بمانند.

  • ضرورت مدیریت زمان

    به عقیده روانشناسان یکی از اشتباهات مشترک بین ما انسان ها كه تاثیر زیادی بر فعالیت‌هایمان دارد،هدر دادن وقت و زمان خود است.

    آنچه كه شیرازه زندگی انسان‌ها را تشكیل می‌دهد وقت است و مطمئنا بارها این ضرب‌المثل را شنیده‌اید كه «وقت طلاست»؛ با این تفاوت كه طلا را می‌توان ذخیره و جمع‌آوری كرد و در صورت از دست دادنش، آن را دوباره به دست آورد. در حالی‌كه این موضوع برای زمان صدق نمی‌كند. روانشناسان بر این باورند كه عوامل بسیاری باعث تباهی وقت انسان‌ها می‌شود كه مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی غلط، در لحظه تغییر دادن كارها و وظایف از قبل برنامه‌ریزی شده، زیاده‌روی در تماشای برنامه‌های تلویزیون، نیمه‌كاره گذاشتن كاری و شروع كردن كار دیگر و عدم آمادگی لازم برای انجام كارها. همانطور که می دانیم یکی از تفاوت‏های اساسی میان انسان و حیوان این است که حیوان فقط در زمان حال زندگی می‏کند و انسان در سه زمان: گذشته، حال و آینده. گذشته محمل تجارب است، حال منزلگاه تصمیم‏ گیری است، و آینده سکوی رشد و ارتقای.

از جمله نگراني‌هاي متداول دنياي امروز، استفاده بهتر، صحيح‌تر و كارآتر از زمان است. با پاسخگويي به سوالات زير، متوجه مي‌شويد كه آيا از ساعات كاري خود بهترين استفاده را مي‌كنيد؟

1. آيا هدف خاصي را دنبال مي‌كنيد؟ اصول برنامه‌ريزي زمان به هدف و علاقه افراد بستگي دارد. اساس هر كسب‌وكاري با «چرا‌ها و انتخاب اهداف» و نه «بررسی و نحوه انجام كار» آغاز مي‌شود. براي افراد عادي صحبت از چگونگي انجام كار آسان‌تر از ذكر دلايل است، اما كارآفرينان به راحتي در مورد اهداف و دلايل كار صحبت مي‌كنند و از راه‌اندازي كسب و كار، هدفي با ارزش‌تر و والا‌تر از ارائه محصول وكسب درآمد دارند. برنامه‌ريزي درباره زمان، توانايي كار و استعدادها در واقع روش زندگي انسان را تشكيل مي‌دهد.

2. آيا به‌رغم تلاش بسيار، پيشرفت نمي‌كنيد؟  گروهي در زمينه‌هاي مختلف از جمله موفقيت خوش‌شانس هستند اما بيشتر افراد موفق به منظور دستيابي به اهداف، تلاش فراوان مي‌كنند. هر چند، نبايد انجام كار سخت را با پيشرفت اشتباه گرفت. مطمئنا با تلاش و كوشش بسيار در هركاري موفق مي‌شويد در غير اين صورت شكست شما حتمي‌است.

دليل اين موضوع چيست ؟ تشخيص كارهاي مورد علاقه و لذت بخش در زندگي، آسان است از جمله اين كارها مي‌توان به گذاشتن تاثير مثبت بر زندگي ديگران يا حتي تربيت خانواده خوب و سالم اشاره كرد. انسان‌ها اغلب به انجام كارهاي كوچك و پيش پا افتاده علاقه‌اي ندارند به خصوص كه اين كارها با اهداف بزرگتر آنها مرتبط نباشد . براي حصول اطمينان از تلاش فراوان و انتخاب مسير صحيح در راستاي دستيابي به موفقيت چه كارهايي بايد انجام داد؟

3. آيا اخيرا نگاهي به تقويم خود انداخته ايد ؟

آيا چگونگي گذراندن وقت براي شما اهميت دارد؟ بررسي دقيق در اين باره فوايد بسياري دارد. با مرور تقويم خود در ماه‌هاي گذشته، مي‌توان نحوه سپری كردن زمان را با اولويت‌هاي استراتژيک مقايسه كرد. برخلاف تصور، كارها اغلب اوقات، سازمان يافته و منظم نيستند و نهايتا انجام كارهاي ضروري، ساده يا مورد علاقه را به كارهاي مهم و تاثيرگذار ترجيح مي‌دهيد.

پنج كار مهم را به ترتيب اولويت در تقويم سالانه مشخص كنيد و سپس با مرور ماهانه متوجه ميزان عملكرد خود شويد.

4. آيا ميزان بهره‌وري با انجام كارهاي متعدد، كاهش مي‌يابد؟

امروزه، هر فردي حتي در محل كار خود از طريق صفحه نمايش دوم (دستگاه‌هاي الكترونيكي مانند گوشي‌هاي تلفن هوشمند) از اخبار روز مطلع مي‌شود. استفاده از هرگونه وسيله‌اي كه موجب حواس پرتي شما مي‌شود را كنار گذاشته يا خاموش كنيد و تماس‌هاي تلفني را به تاخير بياندازيد.براي انجام كارها در زمان مشخص و طبق برنامه بايد تمركز كامل داشت. گاهي اتفاق مي‌افتد كه به دليل مشغله زياد، فرصتي براي برنامه‌ريزي نداشته‌ايد و در نتيجه نمي‌دانيد چه كار بايد انجام دهيد.

ارزش فرا طلایی زمان:

زماناز جمله نعمتهای گرانبهایی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق می‌باشد.

ارزش گذاردن بر ثانیه‌های زندگی ، زیربنایی‌ترین قدم در راه کنترل و مدیریت زمان به شمار می‌آید و این به معنای حساسیت داشتن به زمان است. باید خصوصیات وقت و زمان را بشناسید که در این راستا می‌توان گفتوقت یک پدیده شخصی است و تنها شما مصرف کننده آن به شمار می‌آئید،بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جای فرد دیگری از وقت او استفاده کند. از طرف دیگر ،وقت قرض دادنی و ذخیره کردنی نیستو افراد بطور یکسان از آن بهره‌مند هستند. بنابراین تنها راه برخورد با وقت ، استفاده درست از آن است. روی هم رفته می‌توان گفت که وقت غیر قابل تغییر است، لذا نه طولانی می‌شود و نه کوتاه.

متخصصان برنامه ریزی می گویند: نگرش انسان نسبت به آینده باید از زاویه سه افق صورت گیرد:
۱) افق باز:افق باز ضامن مانورِ فکری آدمی نسبت به مصالح و مسائل پیرامونی و یکی از عوامل دوری آدمی از اندیشه‏های محدود و برنامه‏های جزئی نگری است.
۲) افق دور: یکی از خصلت‏های ممتاز انسان، خصلت دور اندیشی (
Proridence) است. افق دور در نگاه و نگرش آدمی، ضامن شفاف شدن ابهامات آینده است و تصمیمات آتی را رقم می‏زند. افراد دور اندیش در مقایسه با دیگران، تصویری شفاف‏تر در مسائل، رفتارها، عکس العمل، رویدادها و اتّفاقات دارند.
۳) افق روشن:بهره مندی انسان از زاویه روشن و کم ابهام، که با استفاده از دو افق قبلی میسّر است. افق روشن محصول دو افق دور و باز است. افقِ روشن،ثمره انسان در اصل برنامه ریزی بهینه و کارآمد برای آینده ی در حال اتّفاق است.

  • تعریف مدیریت زمان :
    مدیریت زمان که در واقع، همان برنامه ریزی است، به معنای تسلط و کنترل بر فرصت‏ها و جهت دادن به فعالیت‏هاست.
    مديريت زمان عنوان مهارتي است که به شما کمک مي‌کند تمام کارهاي خود را سروقت و به موقع انجام دهيد و هيچ گاه دچار کمبود زمان نشويد

مدیریت زمان یعنی رموز استفاده بهتر از وقت که ما را قادر می سازد با سرعتی بیش از آنچه تاکنون تصور می کردیم به هدف های خود دست یابیم.

  • عوامل مهم در مدیریت زمان : 

مدیریت زمان بیش از هر چیز نیاز به انضباط فردی، خویشتن داری و تسلط بر نفس دارد.
یکی از اصول مهم مدیریت زمان اصل ۲۰ - ۸۰ است، یعنی از %۲۰ زمان برای انجام %۸۰ کارهایت استفاده کن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص کارهای مهم است

  •  از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می شوند:
    1- کارهای مهم و فوری : این کارها خود به خود انجام می گیرد.
    2- کارهای فوری و غیر مهم : این کارها در جهت اهداف انسان نیستند اما انجام می شود.
    3-کارهای کم اهمیت و غیر ضروری: بعضی افراد به خاطر ناتوانی در انجام کارهای مهم و فوری ( گاهی برای تفنن و گاهی برای فرار از تمرکز حواس ) خود را به این کارها سرگرم می کنند.
    4- کارهای مهم و غیر فوری: کارهایی هستند که افراد موفق و ناموفق را از هم جدا می کنند و معمولا افراد ناموفق آن را به تعویق می اندازند.

  • اولویت بندی:

    مسلما در طول شبانه روز کارهای زیادی وجود دارد که انجام آنها فوری و حیاتی است و برخی کارها را نیز میتوان به زمانهای بعدی موکول کرد. ما عادت کرده ایم وقت خود را صرف انجام کارهای راحت کنیم و کارهای سخت و طاقت فرسا را به زمان نا معلومی موکول کنیم. اما بهتر است بدانید برای مدیریت زمان خود باید کارهای خود را اولویت بندی کنید. وظایف و کارها را بر اساس اهمیتی که دارند در اولویت قرار دهید.
    اولویت‌بندی در كارها، ماهیت بنیادین مدیریت زمان است؛ به این معنا كه بعضی از كارها را باید اول انجام داد و بعد به كارهای دیگر پرداخت. هدف‏های خود را تعیین، سپس آنها را براساس اهمیتشان اولویت‌بندی كنید.
    برای اینکه از فرصتها به نحو احسن بهره ببریم باید اولویتها را در زندگی خود بشناسیم و به تناسب آن فرصتهای خود را مورد استفاده قرار دهیم.

    1-او لویت های درجه یک : تکالیف و وظایفی که در حال حاضر می بایست مشغول انجام آن شویم (برای انجام این اولویت ها باید وقت کافی را در نظربگیریم و بهترین زمان برای انجام این اولویت ها زمانی است که حداکثر کارآیی و نشاط را داریم)
    2-اولویت های درجه ی دو: تکالیف و وظایفی که می توان آنها را به تأ خیر انداخت تا اولویت های درجه یک انجام شوند.
    3- اولویت های درجه ی سه : تکالیف و وظایفی که خیلی مهم نیستندو می توان آنها را دیر تر انجام داد.( بهترین زمان برای انجام این اولویت ها زمانی است که انرژی و کا رآیی کمتری داریم ) .

مهارتهای اولویت بندی عبارت از توانایی شما برای شناخت وظایفی است که در هر لحظه مهم ترین هستند و بیشترین زمان، انرژی و توجه شما را به خود اختصاص می دهند. سی. ری جانسون در یکی از بخشهای پایانی کتابش به نام " منطق CEO   : چگونه مثل یک مدیر اجرایی فکر و عمل کنیم، می گوید: " اولویت- بندی ( نه کامپیوترها، متخصصان کارایی یا ماتریس زمان بندی) پاسخی به مشکلات مدیریت زمان است. شما نیازی به انجام کار سریع یا حذف شکافهای بهره وری برای استفاده بهتر از زمان ندارید بلکه نیاز به صرف زمان بیشتر بروی کارهای درست دارید".

همه ما چیزهای زیادی برای انجام داریم که هرگز زمان و انرژی کافی برای انجام همه آنها وجود ندارد. ما زمان و منابع برای انجام همه کارها بطور مساوی و به خوبی همدیگر نداریم. مهم نیست که شما چگونه به سختی تلاش می کنید بلکه مهم اولویت بندی کارها است که راه حلی برای خنثی سازی مشکلات است. (کارهای زیادی هست که نباید انجام شود)

یک دلیل کلیدی برای اینکه چرا کارها را اولویت بندی می کنیم قانون یا اصل 80/20 است که بیان می دارد 80 درصد از فعالیتهای ما کمتر از 20 درصد در نتایج کارمان تاثیر دارند.

بنابراین اگر شما فقط 20 درصد از مهمترین وظایف و کارهایتان را انجام دهید بیشترین ارزش را بدست آورده اید.

لذا اگر شما تلاشهای خود را بر روی فعالیتهایی که ارزش بالایی دارند متمرکز کنید به چیز بیشتری نسبت به قبل دست پیدا می کنید و یا اینکه زمان بیشتری را می توانید با خانواده تان صرف کنید.

اولویت بندی با اهمیت کارها و انجام یا عدم انجام آنها مرتبط است.

برای اولویت بندی کارا شما باید توانایی تشخیص اینکه چه چیزهایی مهم است را داشته باشید و بتوانید تفاوت بین چیزهای مهم و فوری را شناسایی کنید.

وظایف مهم یا با اولویت بالا وظایفی هستند که به ما در دستیابی به اهداف بلند مدت کمک می کنند و یا می توانند پیامدهای قابل ملاحظه و مهمی داشته باشند.

در نگاه اجمالی اول، تعداد زیادی از وظایف که در طی روز با آن مواجه هستیم بطور یکسان مهم و ضروری به نظر می رسند. با این وجود اگر شما دقیق تر نگاه کنید متوجه می شوید که تعدادی از فعالیتهای فوری که با آنها سروکار داریم در بلند مدت واقعا مهم نیستند.

در همین حال کارهایی مثل بهبود مهارتها ، آموزش و صرف زمان به همراه خانواده که برای ما مهمترین هستند اغلب فوری و مهم نیستند.

با مهارتهای اولویت بندی شما همه وظایف مهم و فوری را به محض اینکه ممکن باشد قبل از اینکه با یک بحران یا مشکل مواجه شوید انجام می دهید.

بنابراین شما توجه و تلاشتان را برای اختصاص زمان بیشتر به آن گروه از وظایفی که مهمترین هستند متمرکز می کنید.

اصول اولویت بندی می تواند برای فعالیتهای برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده به کار گرفته شود. برای فعالیتهای برنامه ریزی شده شما می توانید هر یک از وظایف خود را با حروف A,B   وC   و زمان و برنامه ریزی همچنین با توجه به اهمیت آنها مشخص نمائید. وظایف نوع B   باید هنگامی انجام شود که شما همه وظایف مهم و فوری نوع A   را تمام کرده باشید و اگر شما بعد از اتمام وظایف نوع B   زمان داشته باشید می توانید وظایف نوع C   را آغاز کنید.

هنگام تعیین اولویتها این سؤال را از خود داشته باشید که کدامیک از آنها می تواند حذف شده یا به فرد دیگری تفویض شود.

برای اولویت بندی فعالیتهای برنامه ریزی نشده اغلب نیاز به اتخاذ تصمیمات سریع می باشد و زمان کافی برای تحلیل موقعیت بطور کامل وجود ندارد. لذا بهتر است آنها را در ذهن خود بسپارید و به آن اتکا کنید.

اثر بخشی شما در چنین موقعیتهایی بستگی زیادی به شفافیت و وضوح اهداف دارد.

در یک زمان همه ی درس ها و مطالعه ی آن ها اهمیت یکسانی ندارند. به عبارت دیگر برای تقویت تمام دروس از برنامه ی یکسانی نباید استفاده کرد.

  • استراتژی‌های مدیریت زمان :

  • باورداشته باشيد مديريت زمان يک افسانه است!در واقع يک روز فقط وفقط 24 ساعت است و اين 24 ساعت هم خواه ناخواه مي‌گذرد. شما به جاي تلاش برايمديريت زمان، بايد «خودتان را مديريت کنيد» براي انجام به موقع کارها. اين رازبسيار مهم شما را وادار مي‌کند به شخصيت خودتان دقيق‌تر بشويد.

  • راههای ایجاد وقت را بشناسید:
    ۱) زنده کردن وقت مرده ( مثل زمانهایی که در انتظار هستیم، زمانی که در اتوبوس می گذرد و ... )
    ۲) انجام کارها به طور همزمان
    ۳) تنظیم کردن وقت خواب
    ۴) کنترل بیشتر روی وقت تفریح
    ۵) نه گفتن به درخواست‌های غیر مهم
    ۶) عقب انداختن کارهای غیر مهم

  • طول مدت مطالعه را تعیین کنید:
    آیا ۶۰دقیقه برای شما مناسب است؟ معمولا" بعد از چه مدت مطالعه احساس خستگی می کنید؟ بعضی از افراد به وقفه های مکرر در حین مطالعه بنا به دلایل مختلف نیاز دارند.
    دروس مشکل تر هم به وقفه های مکرر بیشتری احتیاج دارند.
    ببینید بهترین طول مدت مطالعه برای شما چقدر است و در برنامه‌ریزی به آن توجه کنید.
    به طور هفتگی برنامه‌های بلندمدت خود را بازبینی کنید.
    تکالیف خود را اولویت بندی کنید.
    - موقع مطالعه، عادت کنید تا همیشه از مشکل ترین درس یا تکلیف شروع کنید.
    - حتی‌الامکان مکان مطالعه را عاری از عوامل حواس‌پرتی برای خود انتخاب و یا ایجاد کنید.(برای تمرکز بیشتر)

  • از "زمانهای مرده" استفاده کنید.

    وقت مرده به زمانی اطلاق می شود که عملاً نمی توانیم برنامه خود را دنبال کنیم و به عبارتی موقعیت و وضعیت از اختیارمان خارج است. مانند لحظاتی که در اتوبوس و یا صف تاکسی هستیم

  • برای وقت ارزش قائل شوید :

    همیشه به دنبال یافتن زمانهای مرده باشید و آنها را به بهترین شکل ممکن صرف کارهای مفید کنید. برای هر کار به اندازه لازم وقت بگذارید و زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید. اجازه ندهید زمان با ارزش به راحتی از دست شما برود.

  • وقت کشی را تمام کنید : متاسفانه ما آدمها به وقت کشی عادت داریم. اینکه ساعاتی را به کارهای بیهوده بپردازیم و یا وقت گرانبها را صرف انجام کارهای بی ارزش کنیم برای ما امری عادی است. انسانهای موفق کسانی هستند که هرگز وقت کشی نمی کنند. آنها از در هم و برهم بودن برنامه شان دلگیر میشوند و برای هر ساعت و هر لحظه خود برنامه ای دارند که بتوانند از زمان بهره کافی ببرند.

راهزنان (هدر دهنده های) وقت را بشناسید و بر آنها نظارت و تسلط کافی داشته باشید. (راهزنان وقت می توانند وقت زیادی از شما را هدر بدهند )
رایج ترین راهزنان وقت عبارتند از:
سر و صدا
تلفن و زنگ درب
مهمان های ناخوانده
تلویزیون و ضبط صوت خارج از زمان در نظر گرفته شده ( در کل باید تفریحات سالم را تحت کنترل در آورید)
صحبتهای کم اهمیت
مطالعه مطالب کم اهمیت و غیرضروری
روشهای غیر صحیح و عادات نادرست مطالعه
نداشتن انضباط کاری
سستی و بی ارادگی در تصمیم گیری
دوباره کاری

  نداشتن تمرکز حواس
عادت امروز و فردا کردن
ترس از شکست
ناتوانی " نه " گفتن به خواسته‌های نابجا :گاهی اوقات زمانی را كه باید صرف امور شخصی و كارهایتان بكنید، اولویت پیدا می‌كند. شما به زمان احتیاج دارید؛ تا به بررسی احساسات و اهدافتان بپردازید.برای حفظ سلامت روان، به سرگرمی‏ها و كارهای مورد علاقه‌تان بپردازید. توانایی خود را در «نه گفتن»، بالا ببرید و رابطه‌ای شفاف با دیگران برقرار كنید. برای «نه گفتن»، باید تمرین كرد. به خاطر داشته باشید كه نه گفتن و نپذیرفتن یک كار، می‌تواند موجب آری گفتن و پذیرفتن كاری مهم‌تر باشد.

  • گزارش کار داشته باشید و در پایان هر روز برنامه ریزی خود را مرور کنید و با توجه به سؤالات زیر نتایج را ارزیابی کنید .
    آیا تمام کارها را طبق برنامه انجام دادم ؟
    چه عواملی باعث شد که بخشی از برنامه را انجام ندهم ؟
    در چه ساعتی از روز انرژی کافی برای انجام کار ها را داشتم ؟
    آیا همه ی کارها را در زمان مقرر انجام دادم ؟
    آیا برنامه ریزی من مناسب بود یا در طراحی آن باید تجدید نظر کنم؟
    آیا تمام کار های خود را ( چه از نظر کارهای ثابت از قبیل خواب ، وعده های غذایی و ... و چه از نظر کارهای متغیر مانند امور اجتماعی ، تکالیف و ... ) برای رسیدن به اهداف در قالب برنامه گنجانده بودم ؟

  • از تکنیک های ذهنی برای مدیریت زمان استفاده نمایید.

    حذف باورهای ذهنی غلط 

    دانش آموز عزیز، اگر باور تو این است که وجود برنامه یا عدم آن هیچ تأثیری بر روند مطالعه ی شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه می کنید، چنین تفکری مانع استفاده از برنامه های درسی خواهد شد.

    چند باور غلط ذهنی درباره ی مدیریت زمان

    الف) برنامه ریزی خلاقیت را از ما می گیرد و ما را خشک و کلیشه ای بار می آورد .

    توضیح : اگر برنامه ریزی با روحیه ی شما مطابق باشد و تمام موارد زندگی را مورد توجه قرار داده باشد، نه تنها خلاقیت شما را کاهش نمی دهد بلکه با افزایش امکانات زمانی، موجبات پرداختن به تمام امور مورد علاقه ی شما را مهیا می سازد .  

    ب ) چون برنامه های درسی معمولاً به طور کامل اجرا نمی شوند، محکوم به شکست هستند .

    توضیح : اگر برنامه ی درسی به طور اصولی نیازهای دانش آموز را مورد بررسی قرار دهد و با توان دانش آموز هماهنگ باشد ، بیش تر آن اجرا می شود.

    نکته 1 : اگر 80 درصد یک برنامه ی درسی منطقی اجرا شود ، اجرای آن در حد بسیار عالی ارزیابی می شود .

    نکته 2 : اجرای یک برنامه هر چند به مقدار کم می تواند یک شروع بسیار خوب باشد به شرط آن که در روزهای بعد بتوانید این اجرا را رشد داده و آن را بیش تر کنید .

    پ ) برنامه ی درسی به معنای حذف هر گونه استراحت و تفریح و به معنای پر کردن کل زمان با مطالعه است .

    توضیح : در یک برنامه ی درسی صحیح تمام نیازهای روزمره ی فرد از جمله استراحت، خواب، تفریح در حد تعادل باید مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت برنامه قابل اجرا نخواهد بود.

    برنامه ریزی مثبت ضمیر ناخود آگاه :

    به طور کلی رفتار و عملکرد هر انسانی تحت تأثیر ناخودآگاه او شکل می گیرد، از آن جایی که هر انسانی بیش از آن که تحت تأثیر عقل و منطق خود باشد تحت تأثیر احساسات خود است اگر بتوانید ضمیر نا خود آگاه خود را مثبت طراحی کنید نسبت به درس و مطالعه احساس خوبی خواهید داشت و این شروع یک موفقیت بزرگ است .

    تجسم خلاق مثبت و تأثیر آن بر ضمیر ناخود آگاه

    اگر مدام خود را در حالتی ببینید که در حال اجرای قوی برنامه هستید و با جملات مثبت و محرکی که از ذهن خود می گذرانید، این تصاویر را تقویت کنید، به تدریج این تصاویر جملات مثبت، موجب طراحی جدیدی در ذهن شما می شود و احساس فوق العاده ای نسبت به مطالعه در شما ایجاد خواهد کرد .

    مثال : دانش آموزی که تا به حال از درس شیمی لذّت نمی برده است و نمرات او همیشه در این درس کم بوده است، اگر مدتی ( حدود یک ماه ) نقش یک دانش آموز خوب را بازی کند و همواره خود را در نقش او تصور کند که همیشه دوست دارد در کوچک ترین فرصت ها به مطالعه ی این درس بپردازد و خود را در حالت مطالعه ی آن درس ببیند و لذّت آن را در ذهن خود احساس کند پس از مدتی احساس او نسبت به این درس تغییر کرده و تمایلات مثبت او واقعی می شود .

    البته در کنار این تصاویر نقش جملات مثبت بسیار موثر است.

    به طور مثال: (( به درس شیمی خیلی علاقه پیدا کرده ام )) (( از خواندن شیمی لذت می برم )) (( به زودی دانش آموزی قوی در درس شیمی خواهم شد )) (( دوست دارم زمان مطالعه ی شیمی خود را افزایش دهم و در هر فرصتی به آن بپردازم ))  (( در درس شیمی استعداد عجیبی در خود کشف کرده ام . "

    نکته: نباید فکر کنیم که  این تصاویر و جملات مثبت خود فریبی است  ، بلکه نقش جدیدی است که شما در زندگی بازی می کنید و به زودی این نقش واقعیت زندگی شما خواهد شد. ولی اینکه چرا در برخی از دانش آموزان تجسم خلّاق مثبت و سیگنال های مثبت موجب تغییر رفتار و اجرای برنامه درسی نمی شود ؟ زیرا، اول این که خیلی زود این تصاویر و جملات مثبت را رها می کند .

    دوم باید با احساس اولین نشانه های مثبت در ذهن درس خواندن را افزایش داده و کیفیت آن را ارتقاء دهد تا این هم افزایی حالت مثبت ذهن را تقویت کند و موجب تغییر منش در فرد شود.

  • هر روز فهرستی از كارهایی كه باید انجام شوند تهیه كنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید.همیشه یک دفترچه یادداشت و یک تقویم جیبی همراه داشته باشید و از آنها برای نوشتن فهرست كارهایی كه باید انجام شوند و ثبت زمان قرارهای ملاقات، استفاده كنید. 

  • تا حد امكان اجازه ندهید كارهایی را كه برایشان برنامه‌ریزی نكرده‏اید، برنامه‌ریزی شما را مختل سازند. تلفن‏هایی را كه مربوط به شما نیست، جواب ندهید و به دیگران اجازه ندهید در ساعات اوج كاری‌تان، مزاحمتان شوند.هر روز فهرستی از كارهایی كه باید انجام شوند تهیه كنید و آنها را به ترتیب اهمیت‌شان انجام دهید. 

  • سعی كنید در منزل نیز مانند اداره، منظم و با برنامه باشید. نوشتن فهرست خرید و دیگر موارد، می‌تواند از خستگی و هدررفتن وقت شما بكاهد.در یک زمان، فقط برروی یک چیز متمركز شوید و تمام توان خود را متوجه كاری كنید كه در دست دارید. عواملی را كه در كارتان وقفه ایجاد می‌كنند حذف كنید و وقتتان را صرف فكر كردن به تمام كارهایی كه باید انجام دهید، نكنید.

  • از مدیریت زمان به عنوان یک ابزار برای هدف‌گذاری، اولویت‌بندی هدف‏ها و معرفی فعالیت‏هایی كه در راستای نیل به این اهداف به شما كمك می‌كنند، استفاده كنید. در واقع، مدیریت زمان به شما این امكان را می‌دهد تا هوشمندتر كاركنید؛ نه سخت‌تر.

                     ادامه دارد.............

تعداد بازدید از این مطلب: 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 15 تير 1393
نظرات
یک معجزه

محمو نامنی:

زندگی را یک معجزه بدان

آن گاه که شمیم شب را می چشی

و لبخند صبح را باور می کنی!

تعداد بازدید از این مطلب: 128
برچسب‌ها: یک معجزه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 12 تير 1393
نظرات
عمل به پیمانها


Promises may make friends

, but its performances keep theme

پیمانها ممکن است موجب دوستی شوند

اما عمل به آنها دوستی ها را نگه می دارند .


تعداد بازدید از این مطلب: 117
برچسب‌ها: پیمانها , دوستی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 11 تير 1393
نظرات

در یک پارک زنی با یک مرد روی نیمکت نشسته بودند و به کودکانی که در حال بازی بودند نگاه میکردند.

زن رو به مرد کرد و گفت پسری که لباس ورزشی قرمز دارد و از سرسره بالا می رود پسر من است .

مرد در جواب گفت : چه پسر زیبایی و در ادامه گفت او هم پسر من است و به پسری که تاب بازی میکرد اشاره کرد .

مرد نگاهی به ساعتش انداخت و پسرش را صدا زد :...

سامی وقت رفتن است .

سامی که دلش نمی آمد از تاب پایین بیاید با خواهش گفت بابا جان فقط 5 دقیقه . باشه ؟

مرد سرش را تکان داد و قبول کرد .

مرد و زن باز به صحبت ادامه دادند .

دقایقی گذشت و پدر دوباره فرزندش را صدا زد : سامی دیر میشود برویم .

ولی سامی باز خواهش کرد 5 دقیقه این دفعه قول میدهم .

مرد لبخند زد و باز قبول کرد .

زن رو به مرد کرد و گفت : شما آدم خونسردی هستید ولی فکر نمی کنید پسرتان با این کارها لوس بشود ؟

مرد جواب داد دو سال پیش یک راننده مست پسر بزرگم را در حال دوچرخه سواری زیر گرفت و کشت .

من هیچ گاه برای تام وقت کافی نگذاشته بودم .

و همیشه به خاطر این موضوع غصه می خورم .

ولی حالا تصمیم گرفتم این اشتباه را در مورد سامی تکرار نکنم .

سامی فکر می کند که 5 دقیقه بیش تر برای بازی کردن وقت دارد ولی حقیقت آن است که

من 5 دقیقه بیشتر وقت می دهم تا بازی کردن و شادی او را ببینم .

5 دقیقه ای که دیگر هرگز نمی توانم بودن در کنار تام ِ از دست رفته ام را تجربه کنم .



http://www.s.milad-jafari.lxb.ir

تعداد بازدید از این مطلب: 91
برچسب‌ها: داستان کوتاه ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 10 تير 1393
نظرات
حتی در بدترین شرایط هم ....

ذکاوت

پيرمردي تنها در سرزمین سوتا زندگي مي کرد .

او مي خواست مزرعه سيب زميني اش را شخم بزند

اما اين کار خيلي سختي بود .

تنها پسرش که مي توانست به او کمک کند در زندان بود .

پيرمرد نامه اي براي پسرش نوشت و وضعيت را براي او توضيح داد :

پسر عزيزم

من حال خوشي ندارم

چون امسال نخواهم توانست سيب زميني بکارم .

من نمي خواهم اين مزرعه را از دست بدهم

چون مادرت هميشه زمان کاشت محصول را دوست داشت.

من براي کار مزرعه خيلي پير شده ام.

اگر تو اينجا بودي تمام مشکلات من حل مي شد.

من مي دانم که اگر تو اينجا بودي مزرعه را براي من شخم مي زدي .

دوستدار تو پدر

پيرمرد اين تلگراف را دريافت کرد :

"پدر, به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن , من آنجا اسلحه پنهان کرده ام . "

4 صبح فردا 12 نفر از مأموران
FBI و افسران پليس محلي ديده شدند

و تمام مزرعه را شخم زدند بدون اينکه اسلحه اي پيدا کنند .

پيرمرد بهت زده نامه ديگري به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقي افتاده و مي خواهد چه کند ؟

پسرش پاسخ داد : پدر برو و سيب زميني هايت را بکار

اين بهترين کاري بود که از اينجا مي توانستم برايت انجام بدهم .

نتيجه اخلاقي :

هيچ مانعي در دنيا وجود ندارد

اگر شما از اعماق قلبتان تصميم به انجام کاري بگيريد مي توانيد آن را انجام بدهيد .

حتی در بدترین شرایط هم

می توان با انتخاب درست

بهترین کارها را انجام داد

http://www.s.milad-jafari.lxb.ir

تعداد بازدید از این مطلب: 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 9 تير 1393
نظرات
زندگی

زندگی دیدن یک باغچه از شیشه ی مسدود هواپیماست

سهراب سپهری

تعداد بازدید از این مطلب: 77
برچسب‌ها: زندگی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 8 تير 1393
نظرات
کشف انسانی دیگر

باور من این است

که شگفت انگیز ترین چیز ها در زندگی

کشف انسانی دیگر است.

سرها ولپول

تعداد بازدید از این مطلب: 71
برچسب‌ها: کشف انسانی دیگر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : پنج شنبه 5 تير 1393
نظرات
خدا و انسان و عشق

دکتر شریعتی:

خدا و انسان و عشق

این مسئولیتی است که بر شانه مان سنگینی می کند!

.............................................................

چقدر نشنیدن ها و نشناختن ها و نفهمیدن ها

که به این مردم آرامش و خوشبختی بخشیده است

به راستی که خوشبختی در بی خبری است

تعداد بازدید از این مطلب: 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393
نظرات
تغییر

ماری که نتواند پوست بیندازد

از بین می رود

همچون انسانهایی که اگر تغییر عقیده ندهند

دیگر انسان نخواهند بود

......................همیشه برای تغییر آماده باش

تعداد بازدید از این مطلب: 120
برچسب‌ها: تغییر ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 2 تير 1393
نظرات
نزدیکی به خدا

حضرت فاطمه علیها السلام :

زن وقتی به خدا نزدیک می شود که به خانه داری و توجه به احوال شوهرو پرورش فرزندانش روزگار خود را بگذراند

تعداد بازدید از این مطلب: 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 1 تير 1393
نظرات
خیلی ساده است

 

خیلی ساده است

 

برای برقرار کردن ارتباط با دل دیگران ،از گوش هایتان استفاده کنید!

 

تعداد بازدید از این مطلب: 73
برچسب‌ها: خیلی ساده است ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 1 تير 1393
نظرات
وقتی.....

وقتی تنها وسیله ای که داری

چکش است ،در نتیجه هر مشکلی را به شکل میخ می بینی!

تعداد بازدید از این مطلب: 103
برچسب‌ها: تنها وسیله ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 29 خرداد 1393
نظرات
فراموش نکن!

فراموش نکن : هرکه سیراب کند، سیراب خواهد شد!

تعداد بازدید از این مطلب: 73
برچسب‌ها: فراموش ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 28 خرداد 1393
نظرات
هرگز..........

هرگز با خشم به عقب و با ترس به جلو ننگرید ، بلکه با آگاهی به اطراف بنگرید!

تعداد بازدید از این مطلب: 97
برچسب‌ها: خشم , ترس , آگاهی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 27 خرداد 1393
نظرات
تا حالا عاشق شدی..!؟

ازمن پرسيد:تا حالاعاشق شدي؟

گفتم آره.... .گفت چند بار؟گفتم يك بار.

 گفت پس ميدوني عشق اول هيج وقت ازيادنميره؟

گفتم آره مطمئنم ؛گفت چجوري باهاش آشنا شدي؟؟

گفتم ازبچگي باهاش بزرگ شدم تاجشم بازكردم تاالان اونوديدم ...

گفت باهاش درارتباطي؟ گفتم آره هميشه باهميم ...

بغض كردم ؛ گفت بهش ميرسي؟ اشكم سرازيرشد گفتم آره 

گفت منم عاشقم خيلي ميخواستمش زيبابود ،ولي نرسيديم 

گفت خوش به حال عشقت چقدرخوشبخته كه توروداره واينقدرعاشقشي ...

گفت حالاكي هست واسمش چيه؟ زیباست؟ 

گفتم مطمئنم ازعشق تو زیباتره ، اسمش رحمان ، رحيم، حميد و زياده اسماش...

ولي همه صداش ميزنن خــــــــــــــــــــــــــدا .......

تعداد بازدید از این مطلب: 81
برچسب‌ها: تا حالا عاشق شدی ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1393
نظرات
یا خارهای دوستان را تحمل کنند، یا نسلشان منقرض شود.

در عصر یخبندان بسیاری از حیوانات یخ زدند و مردند

می گویند خارپشتها وخامت اوضاع رادریافتند تصمیم گرفتند دورهم جمع شوند و
بدین ترتیب همدیگررا حفظ کنند...

وقتی نزدیکتر به هم بودند گرمتر می شدند ولی خارهایشان یکدیگررا زخمی میکرد

بخاطرهمین تصمیم گرفتند ازهم دور شوند ولی از سرما یخ زده می مردند...

ازاینرو مجبور بودند یا خارهای دوستان را تحمل کنند، یا نسلشان منقرض شود.

پس دریافتند که بهتر است باز گردند و گردهم آیند و آموختند که : با زخم
های کوچکی که همزیستی با کسان بسیار نزدیک بوجود می آورد زندگی کنند ،
چون گرمای وجود دیگری مهمتراست...

و این چنین توانستند زنده بمانند...

بهترین رابطه این نیست که اشخاص بی عیب و نقص را گردهم می آورد بلکه آن
است هر فرد بیاموزد با معایب دیگران کنارآید و خوبیهای  آنان را تحسین
نماید...


"بدبختی این حسن را دارد که دوستان حقیقی را به ما می شناساند..." بالزاک

http://razearamesh.blogfa.com

تعداد بازدید از این مطلب: 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 21 خرداد 1393
نظرات
کمتر فراموش کنیم!

 

شیوه‌های تقویت حافظه

 

1ـ بسط معنایی و رمز گردانی

 

اگر می‌خواهید چیزی را به یاد بیاورید معنای آن را بسط دهید. برای روشن شدن مطلب، فرض کنید مقاله‌ای را در روزنامه‌ای بخوانید که یک بیماری همه گیر در اهواز پیدا شده است که مقامات بهداشتی سعی دارند آن را مهار کنند. برای بسط معنایی این مقاله می‌توانید پیش خود سئوال‌هایی درباره علل و پیامدهای این بیماری همه گیر مطرح کنید؛ ناقل این بیماری یک آدم، یک حیوان، یا آب بوده است؟ آیا مسئولان برای مهار کردن این بیماری تا آنجا پیش خواهند رفت که از ورود افراد به این شهر خودداری کنند؟ این بیماری احتمالاً چه مدت به طول خواهد انجامید؟ این سئوالات که مربوط به علل و پیامدهای یک رویداد هستند از لحاظ بسط معنایی بسیار مؤثرند چون هر یک از این گونه سئوال‌ها پیوند معنی داری با رویداد برقرار می‌سازد.

 

2ـ بافت و بازیابی

 

از آنجا که بافت، نشانه بازیافتی نیرومندی است، می‌توان با باز آفرینی بافتی که یادگیری در آن صورت گرفته حافظه را بهبود بخشید. اگر جلسات درس روانشناسی شما همیشه در اتاق معینی تشکیل بشود شما در این اتاق بهتر از هر جای دیگری مطالب آن درس را به یاد خواهید آورد چون بافت آن اتاق بهترین نشانه باز یافتی برای مطالب این درس محسوب می‌شود.

 

3ـ سازمان دهی و بازیابی

 

به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را یاد اندوزی و بازیابی کنیم به شرط آن که این اطلاعات را سازمان داده باشیم

 

4ـ تمرین بازیابی

 

راه دیگری برای بهسازی بازیابی، تمرین بازیابی است، به این معنا که درباره مطلب مورد یادگیر و سئوال‌هایی از خود می‌کنید. فرض کنید برای مطالعه یک مطلب درسی دو ساعت وقت دارید و یک بار خواندن آن 30 دقیقه طول می‌کشد. به نظر می‌رسد چهار بار خواندن این مطالب کارآمدی کمتری داشته باشد تا آن که یک بار آن را همراه با پرس و جو از خود بخوانید. بعد می‌توانید بخش‌های معینی از آن را مجدداً بخوانید تا نکاتی را که بازیابی آنها در دور اول مطالعه مشکل بود، بهتر درک کنید؛ به علاوه، ضمن این کار می‌توانید معنای آن نکات را بسط دهید تا به خوبی با یکدیگر و با بقیه مطالب پیوند یابند.

 

تذکر:

 

یکی از فنون به سازی حافظه که بر اصول فوق استوار است روش sqfr   است. در این روش برای مطالعه اول پیش خوانی و مطالعه اجمالی می‌کنیم (survey  ) و بعد با توجه به متن خوانده شده سئوالاتی درباره آن مطرح می‌کنیم (question  ) سپس متن را یک بار دیگر می‌خوانیم (read  ) و درباره آن تفکر می‌کنیم (reflect  ) و آن را از حفظ می‌خوانیم و خود گویی می‌کنیم (recite  ) و در آخر یک بار مطالب را مرور می‌کنیم. (revew  )

 

چند نکته کلیدی:

 

1ـ به خون خود اکسیژن کافی بدهید

 

خون ما نیاز به اکسیژن دارد. برای تسهیل کار فکری و به ویژه برای این که حافظه‌ی ما کار خود را به خوبی انجام دهد، باید به خون خود اکسیژن کافی برسانیم. اما چگونه؟ در هر ساعت یک بار، پنجره اطاق خود را باز کنید و مدت یک یا دو دقیقه نفس عمیق بکشید. در اطاقی که در آن هوا، بر اثر دود سیگار و دم زدن و غیره کثیف شده است، مطالعه نکنید، از بخاری‌هایی که اکسیژن اطاق شما را می‌خورند احتراز کنید.

 

2ـ خوابیدن به اندازه کافی

 

کم خوابی برای جریان طبیعی عمل مغز و در نتیجه برای حافظه زیانمند است پس از یک خواب خوب در شب، مغز و حافظه برای انجام کارهای فکری بهتر آمادگی خواهد داشت. بر حسب افراد، اشخاص بالغ، حداقل 7 الی 8 ساعت، دانشجویان 16 تا 22 ساله، 8 ساعت در شبانه روز باید بخوابند.

 

3ـ به حافظه خود اعتماد کنید

 

هر چه به حافظه‌ی خود شک کنید کمتر به آن اطمینان پیدا می‌کنید هر چه کمتر به آن اطمینان کنید کمتر می‌خواهید آن را به کار ببرید. حافظه را هنگامی که به کار نبرید، خوب کار نمی‌کند. اما می‌توانید وضع را معکوس کنید. به حافظه اعتماد کنید، که در این صورت غالباً فرصت فعالیت پیدا خواهید کرد. حافظه قابل اصلاح است و اصلاح خواهد شد.

 

4ـ دقت کنید

 

دقت و توجه هنگام یادگیری باعث می‌شود که آنچه یاد گرفته‌اید دیرتر فراموش کنید. ما به چیزهایی که علاقه مند هستیم و دقت می‌کنیم. خوب به یاد می‌سپاریم.

 

5ـ تکرار

 

اگر زمانی را که برای یادگیری چیزی در اختیار دارید، به صورتی تقسیم کنید که بین دفعات یادگیری، فاصله بیشتری باشد، یادگیری زودتر صورت می‌گیرد، یادگیری چیزی در یک جلسه موجب می‌شود که زودتر فراموش شود.

 

6ـ ارتباط و هم‌خوانی معقول

 

هر چه ارتباط بین موضوعات بیشتر باشد بهتر در حافظه ضبط می‌شوند «هر یک از رابطه‌ها به صورت قلابی در می‌آیند که موضوعی به آن آویزان است. کسی که دارای حافظه‌ای بسیار قوی است که روی تجربه‌های خود تفکر و تأمل می‌کند و تفکرات خود را به طور منظم به یکدیگر ارتباط می‌دهد.

 

7ـ بهترین لحظات برای یادگیری

 

حفظ خاطرات همان گونه که قبلاً گفته شد نیاز به شرایط فیزیولوژیکی مناسبی نظیر تغذیه خوب، جریان خون متعادل و رساندن اکسیژن به مقدار مناسب به خون و مغز دارد. ولی حتی اگر این شرایط نیز ایجاد شوند، هنگامی که مغز خسته و عصبی باشد، برای یادگیری در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. به طور کلی از همان ساعات اول بیداری، مغز آماده بود. و انرژی ذهنی بیشتر از سایر اوقات دارد.

 

حافظه در روایات اسلامی

 

در منابع دینی ما مباحث علمی کاربردی درباره تقویت حافظه و عوامل و اسباب فراموشی آمده است که به طور خلاصه به آنها اشاره می‌شود:

 

الف) خوراکی‌ها و تقویت حافظه

 

احادیث متعددی خوراکی‌هایی را توصیه کرده‌اند که در تقویت توان ذهن و حافظه مؤثرند. غذاهایی مثل سرکه، باقلا، چغندر، کدو، کرفس، کُندر، خوردن گوشت (در حد متعادل), خوردن مداوم مویز (21) عدد در حالت ناشتا، عسل, خوردن انار با پیه آن (چیزهایی که دانه‌ها روی آنها قرار می‌گیرد) خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن، عدس و... برای تقویت حافظه مفید است.[13]

 

ب) کارهایی که در تقویت حافظه مؤثرند

 

در منابع روایی ما به برخی اعمال و امور معنوی اشاره شده که آنها در تقویت حافظه اثر به سزایی دارند به عنوان مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

1. ذکر خداوند و به یاد و همراه معنویت بودن.

 

2. توکل واقعی، که اگر تلاش با توکل عجین شود اثر فوق العاده‌ای در بر دارد.

 

3. توسل به اهل بیت (ع) در هر حال.

 

4. با وضو بودن در هر حال، خصوصاً هنگام مطالعه

 

5. روغن مالیدن.

 

6. حجامت.

 

7. مسواک زدن.

 

8. قرائت قرآن شریف و مداومت در خواندن آیه الکرسی.

 

9. روزه گرفتن.

 

10. نوشتن. امام صادق (ع) می‌فرمایند: بنویسید زیرا جز با نوشتن حفظ نمی‌کنید. «اُکتبوا، ‌فاِنََّکُم لاتحفظونَ حتی تَکتبوا» (می‌تواند هم اشاره به حفظ آثار و هم حفظ محتوا در ذهن باشد).

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 20 خرداد 1393
نظرات
یادم باشد که ..........
یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می خواهم باشند یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد یادم باشد که زیبایی های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی های بزرگ باشند یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می خواهم باشند یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد. که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشدhttp://venoos-khodaye-eshgh.blogfa.com/.
تعداد بازدید از این مطلب: 93
برچسب‌ها: یادم باشد که , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 19 خرداد 1393
نظرات
همه ما گاهی واقعا خسته می شویم

کتی اوبارا:

گاه آسان نیست که خندان با جهان روبرو شوی

هنگامی که  دلی پردرد داری

شهامتی بس بزرگ می خواهد

بازگشت به خویشتن و دست یافتن به نیروی درون

وبدان که فردا روز دیگری خواهد بود

با ، رهاوردهایی نو

اگر بتوانی بردبار بمانی و فردا را ببینی

از نو آدمی خواهی شد

پرتوان با درک افزون

وآنگاه به خود می بالی

که به این بردباری توانا بو ده ای!

تعداد بازدید از این مطلب: 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 18 خرداد 1393
نظرات
ضرورت ازدواج آگاهانه

زندگی دارای سه مرحله می باشد:

  • تولد
  • ازدواج
  • مرگ

انتخاب مراحل اول و سوم دست ما نیست ، اما مرحله ی دوم که ازدواج است با انتخاب ما امکان پذیر می باشد.

پس بیایید کمی قبل از ازدواج تامل کنیمو عاقلانه تصمیم بگیریم

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

به قول اندیشمندی:

"هر دختری می تواند عروس شود.

اما هر زنی نمی تواند یک خانم خانه دار (همسری شایسته ) شود!

هر پسری می تواند داماد شود .

اما هر مردی نمی تواند یک شوهر شایسته شود!"

تعداد بازدید از این مطلب: 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393
نظرات
آنچه را که از من باقی می ماند بسوزانید و خاکسترم را به دست باد بسپارید،تا گل ها بشکفند.

وصیت نامه ی انیشتین

روزی فرا خواهد رسید که جسم من آن جا زیر ملحفه ای سفید و پاکیزه ای که از چهار طرفش زیر تشک تخت بیمارستان رفته است،قرار می گیرد و آدم های که سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند از کنارم می گذرند.آن لحظه فرا خواهد رسید که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده است و به هزار علت دانسته و ندانسته زندگی ام به پایان رسیده است.در چنین روزی تلاش نکنید به شکل مصنوعی و با دستگاه ها زندگی ام را به من برگردانید و این را بستر مرگ من بدانید.بگذارید آن را بستر زندگی بنامم.بگذارید جسمم به دیگران کمک کند به حیات خود ادامه دهند.

1.چشم هایم را انسانی بدهید که هرگز طلوع آفتاب،چهره یک نوزاد و شکوه عشق را در چشم های یک زن ندیده است.

2.قلبم را به کسی بدهید که از قلب جز خاطره دردهای پیاپی و آزار دهنده چیزی به یاد ندارد.

3.خونم را به جوانی بدهید که او را از تصادف ماشین بیرون کشیده اند وکمکش کنید که زنده بماند تا نوه هایش را ببیند.

4.کلیه هایم را به کسی بدهید که زندگی اش به ماشینی بستگی دارد که هر هفته خون آن او را تصفیه کند.

5.استخوان هایم را،عضلاتم،تک تک سلول هایم را بردارید راهی پیدا کنید که آنها را به پاهای یک کودک فلج پیوند بزنید.

6.هر گوشه از مغز من را بکاوید،سلول هایم را اگر لازم شد بردارید و بگذارید به رشد خود ادامه دهند تا به کمک آن پسرک لال بتواند با صدای دورگه فریادبزند و دخترک ناشنوایی زمزمه باران را روی شیشه اتاقش بشنود.

7.آنچه را که از من باقی می ماند بسوزانید و خاکسترم را به دست باد بسپارید،تا گل ها بشکفند.

8.اگر قرار است چیزی از وجود مرا دفن کنید بگذارید خطاهایم،ضعف هایم و تعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند،گناهانم را به شیطان و روحم را به خدا بسپارید و اگر گاهی دوست داشتید یادم کنید،عمل خیری انجام دهید،یا به کسی که نیازمند شماست،کلام محبت آمیزی بگویید.

اگر آنچه را که گفتم برایم انجام دهید،همیشه زنده خواهم ماند...

تعداد بازدید از این مطلب: 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1393
نظرات
اندکی تامل...!

در افسانه هندی آمده است که هر روز مردی دو کوزه آب به دو انتهای چوبی می بست..چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه آب می برد.یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت.هر بار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت.مرد دو سال تمام این کار را کرد.کوزه سالم و نو مغرور بود که وظیفه ای را که به خاطر آن خلق شده بود به طور کامل انجام می دهد.اما کوزه کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواند نصف وظیفه اش را انجام دهد.هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است.کوزه پیر آن قدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شد تا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند:((از تو معذرت می خواهم.تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای...فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند را فرو نشاندی.))مرد خندید و گفت:وقتی بر می گردیم به مسیر نگاه کن.در بازگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده...سمت خودش...گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.

مرد گفت:می بینی که طبیعت در سمت تو چقدر زیباست؟من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم.این طرف جاده بزر سبزیجات وگل پخش کردم و تو همیشه و هر روز به آنها آب می دادی.به خانه ام گل را برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو داده ام.اگر تو ترک نداشتی چطور می توانستی این کار را بکنی؟

تعداد بازدید از این مطلب: 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 11 خرداد 1393
نظرات
دلهایتان هماهنگ گردد......باهم مهربان شوید


پيامبر صلى الله عليه وآله :


اِسْتَوُوا تَسْتَوِ قُلوبُكُمْ وَ تَماسّوا تَراحَموا؛


[در نماز جماعت‏]
صف‏ها را هماهنگ و منظم نماييد تا

دل‏هايتان هماهنگ شود

و به يكديگر (شانه به شانه) متصلگرديد تا

با هم مهربان شويد.
 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 104
برچسب‌ها: مهربان , دل , نماز جماعت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
ما در برابر دروغ های خودمان ، از همه ساده لوح تریم.

 

ما در برابر دروغ های خودمان ، از همه ساده لوح تریم.

تعداد بازدید از این مطلب: 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
هنگامى كه شوق بهشت در دلم پيدا مى شود

علاقه پيامبرتنهابه خاطررابطه پدرى وفرزندى نبود

اين محبت ازمحبتهاجداست *** حب محبوب خدا،حب خداست

پيامبر(صلى الله عليه وآله):

هنگامى كه شوق بهشت دردلم پيدامى شود گلوى فاطمه را مى بوسم.

تعداد بازدید از این مطلب: 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 4 خرداد 1393
نظرات
دعا لاستیک یدک نیست

 

دعا لاستیک یدک نیست که هرگاه مشکل داشتی از آن استفاده کنی

بلکه فرمان است که راه به راه درست هدایت می کند.

 

Prayer is not a "spare wheel" that

 you pull out when in trouble,
but it is a "steering wheel" that

directs the right path throughout.

تعداد بازدید از این مطلب: 197
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : شنبه 3 خرداد 1393
نظرات
برتولت برشت: باید از زن استفاده کرد و هنگامی که مقصودت را برآورد، دورشان انداخت.

مقایسه نگاه غرب با نگاه متعالی و انسانی اسلام به مساله زنان، موضوعی است که مشخص کننده راه غربی ها در این زمینه است و نشانگر آن که پیروی از راه و روش غرب در این زمیه می تواند چه عواقب سوئی به همراه داشته باشد.

زن از دیدگاه اندیشمندان اسلامی؛مبدا همه سعادت‏ها از دامن زن بلند می‏شود

رسول اکرم(ص): جبرییل به من خبر داد و درباره زنان مرتب به من سفارش می کرد، به گونه ای که گمان کردم مرد حق ندارد به زنش اف بگوید. جبرییل این گونه توصیه می کند: ای محمد تقوا را در مورد زنان رعایت کنید، ... نسبت به ایشان دلسوز باشید و قلب شان را نسبت به خود پاکیزه گردانید تا در کنارتان بمانند؛ آنان را ناخوش ندارید و بر آنان غضب نکنید و چیزی را که به ایشان داده اید، جز با رضایت و اجازه آنها ، از ایشان نگیرید.  (مستدرک الوسائل/ج14/ص252)

حضرت امام خمینی(ره):زن انسان است. آن هم یک انسان بزرگ. زن مربی جامعه‌است. از دامن زن انسان‏ها پیدا می‏شوند. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به‏وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست می‏کند و با تربیت صحیح خود ش‏کشور را آباد می‏کند. مبدا همه سعادت‏ها از دامن زن بلند می‏شود. زن مبدا همه سعادتها باید باشد.( صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۴۶).

رهبر معظم انقلاب: زن را به عنوان یک موجودی که می تواند برای اصلاح جامعه یا پرورش انسان های والا بشود نگاه کنید تا معلوم شود که زن کیست و آزادی او چگونه است

استاد شهید مطهرى زن و مرد دو ستاره اند در دو مدار مختلف, هركدام بايد در مدار خود و فلك خود حركت كند… شرط اصلى سعادت هريك از زن و مرد و در حقيقت جامعه بشرى, اين است كه دو جنس هريك در مدار خويش به حركت خود ادامه دهند. آزادى و برابرى آن گاه سود مى بخشد كه هيچ كدام از مدار و مسير طبيعى و فطرى خويش خارج نگردند. آنچه در آن جامعه ناراحتى آفريده قيام برضدّ فرمان فطرت و طبيعت است نه چيز ديگر

زن از دیدگاه اندیشمندان غربی؛زنان،گربه، پرنده و در بهترین حال گاو باقی می مانند

ارسطو( فیلسوف یونان باستان): زن چیزی نیست مگر مرد ناکام، خطای طبیعت و حاصل نقصی در آفرینش.

برتولت برشت(نمایشنامه نویس و کارگردان تئاترو شاعر آلمانی): باید از زن استفاده کرد و هنگامی که مقصودت را برآورد، دورشان انداخت.

 

ژان ژاک روسو (فیلسوف و نویسنده فرانسوی) : هرگونه آموزش زن باید توسط مرد باشد و زن برای آن ساخته شده که تسلیم مرد باشد و بی عدالتی های او را تحمل کند.

نیچه(فیلسوف بزرگ آلمانی): زن قادر به دوستی نیست، زنان،گربه، پرنده و در بهترین حال گاو باقی می مانند. وقتی نزد زن می روی شلاق را فراموش نکن.

ناپلئون( نخستین امپراطور فرانسه): زن نباید اندیشه اش با نوری از ته دنیا روشن شود. دختر و زن از خصوصیات شهروندی محروم هستند.

در جاهلیت مدرن شخصیت زن زنده به گور می شود

ویل دورانت( نویسنده و تاریخ نگار مشهور قرن 19): آزادی زن در قرن بیستم از عوارض انقلاب صنعتی است؛ زنان، کارگران ارزانتری بودند و کارفرمایان، آنان را بر مردان سرکش سنگین قیمت ترجیح می دادند.

دکتر تونی گرنت: حقیقتا ما تا چه اندازه آزاد شده ایم؟ در پس ظاهر فریبنده کامل و خودکفای بسیاری از زنان امروزی، موجودی عصبی و غمگین نهفته است. اگر او پیش از این در بند خانه و شوهر و فرزندانش  بوده است اکنون غالبا با کار، اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل به زنجیر کشیده شده است. حذف احساسات طبیعی و متانت زنانه، به زن متجددی که در حسرت رهایی از این ستمدیدگی جدید می سوزد، لطمه زیادی وارد می کند.

در انقلاب صنعتی، زن نیروی ارزان قیمت کارخانه ها بود و کارخانه ها به وسیله آنان اقدام به تولید انبوه نمودند و باید انبارهای پر از کالای خود را حالا خالی می کردند بنابراین بهترین راه تبلیغات را باز هم در زنان دانسته و او را ویترین کالاهای خود قرار دادند.یعنی از جسم زن و جاذبه های او بهره برداری نمودند و هرگز از خلاقیت، مدیریت و عواطف زنان استفاده نکردند.

 

این نوع نگاه به زن باعث شد تا در کشورهای اروپایی و امریکایی؛ ازدواج، تشکیل خانواده، همسرداری و تربیت فرزند به عنوان ارزش های یک زن در یک جامعه سالم و کارآمد به ضد ارزش تبدیل گردد و زن از زن بودنش و همسر بودن و مادر بودن خود تغییر هویت داده و به دنبال کار و اشتغال باشد( آنچه که سرمایه داران غربی به دنبال آن بودند) بدین ترتیب سن ازدواج و بی بند و باری های خیابانی افزایش یافت و زن به یک کالای تجاری تبدیل گردید.

سوزان فولادی( نویسنده و روزنامه نگار امریکایی): مطالعات روانشناسی گوناگون نشان داده که دختران مجرد و بانوان شاغل از افسردگی شدید همراه با خستگی مفرط، رنج می برند.

جیسکا اندرسون( پزشک زنان در امریکا و نویسنده کتاب افتخار مادر بودن): فرهنگ مصرفی غرب، اصل را بر اشتغال زن در بیرون از خانه گذاشته است و این باعث فشار روز افزون روحی و روانی بر زنان و مادران جوامع غربی شده است. لذا در دهه های اخیر، شاهد بازگشت داوطلبانه زنان شاغل به عرصه خانواده و احیای وظایف مادرانه بوده ایم.

نقطه تمرکز زن مسلمان از دیدگاه نظریه پرداز کانادایی

دکتر هنری مکو( نظریه پرداز کانادایی): نقطه تمرکز زن مسلمان، خانواده اوست، آشیانه ای که فرزندانش در آن به دنیا می آیند و بالنده می شوند، او سازنده این آشیانه و ستونی است که نگهدارنده زندگی معنوی خانواده است، فرزندان را پرستاری کرده و آن را تربیت می کند و برای همسر خود حامی و پناهگاه است. در مقابل، ملکه زیبایی امریکایی جلوی چشم میلیون ها بیننده تلویزیونی عریان می خرامد. او یک فمینیست است، جزو دارایی های عمومی است. او به همه کس تعلق دارد، ...او همیشه خو را به حراج می گذارد.

جراحی های زیبایی و وسایل منزل، لوازم ضروری دستیابی به سلامتی، خوشبختی و زیبایی ظاهری هستند

دونالد بی رینزلی( استاد روانپزشک دانشگاه کانزاس امریکا): هر چیزی که باعث تضعیف خانواده می شود، در نهایت منجر به تضعیف جامعه می شود. امریکا به طور خاص و به طور کلی جوامع غربی روز به روز دچار آشفتگی بیشتری می شوند. با گذشت زمان، هنجارهای فرهنگی ، سنتی و ارزش ها، کم رنگ تر می شوند. مصرف مواد مخدر، خشونت، جرم و خیانت، خودکشی در میان نوجوانان، بارداری های نامشروع، سقط جنین و بیماری های مقاربتی از جمله ایدز به شدت رشد کرده و خشونت و هرزه نگاری در رسانه ها فراگیر شده است. به طور گسترده تبلیغ می شود که جراحی های زیبایی و وسایل منزل، لوازم ضروری دستیابی به سلامتی، خوشبختی و زیبایی ظاهری هستند.

 

جوامع غربی امروزه به این نتیجه رسیده اند که آنچه آنان را به پیشرفت و سعادت می رساند داشتن خانواده ای مستحکم است که زن پاک و سالم آن را می سازد. پس بدون شک با پیاده سازی سبک زندگی غربی هرگز ما به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید و ای کاش این مهم فرهنگ سازی شود که مطابق کلام صادقان معصوم از جمله امام باقر(ع)، در زمان ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، پنجاه تن از سیصد و اندی یار مخصوص ایشان، زنان می باشند. پس امروز و در عصر حاضر ما زنان مسلمان ایران اسلامی ، یاران امام زمانمان خواهیم بود اگر بر سیره الگوی بی همتای بانوی دوعالم حضرت فاطمه معصومه(س)، سبک زندگی مان را مزین و منقش کنیم و با ایمان، بصیرت و علم اندوزی نگهدارنده ای مطمئن برای زندگی معنوی خانواده خود باشیم

منبع:فرهنگ نیوز.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393
نظرات
"اللهمَ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربان" خدایا این قربانی را از ما بپذیر.

همين كه تسليم امر خدا شدند و ابراهيم او را به زمين انداخت و پهلوى صورتش را به زمين نهاد، ما او را ندا داديم كه اى ابراهيم ماءموريت را به انجام رساندى ما اين چنين نيكوكاران را جزا مى دهيم. (۱۰۵-۱۰۳ سورة الصافات)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ﴿٩٩﴾رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ﴿١٠٠﴾فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ﴿١٠١﴾فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ﴿١٠٢﴾فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ﴿١٠٣﴾وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ﴿١٠٤﴾قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴿١٠٥﴾إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ﴿١٠٦﴾وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ﴿١٠٧﴾وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ﴿١٠٨﴾سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ﴿١٠٩﴾كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴿١١٠﴾إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِينَ﴿١١١﴾وَبَشَّرْنَاهُ بِإِسْحَاقَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ﴿١١٢﴾ سورة الصافات

 

(ابراهيم پس از نجات از آتش) گفت من به سوى پروردگارم خواهم رفت و او به زودى مرا راهنمايى مى كند 99

پروردگارا فرزندى به من بده كه از صالحان باشد 100

ما هم او را به فرزندى حليم بشارت داديم 101

همين كه به حد كار كردن رسيد بدو گفت پسرم در خواب مى بينم كه تو را ذبح مى كنم نظرت در اين باره چيست ؟ گفت پدرجان آنچه ماءمور شده اى انجام ده كه به زودى ان شاءاللّه مرا از صابران خواهى يافت 102

همين كه تسليم امر خدا شدند و ابراهيم او را به زمين انداخت و پهلوى صورتش را به زمين نهاد 103

ما او را ندا داديم كه اى ابراهيم 104

ماءموريت را به انجام رساندى ما اين چنين نيكوكاران را جزا مى دهيم 105

اين به راستى آزمايشى بس آشكارا بود 106

و آن ذبح را به ذبحى بزرگ عوض كرديم 107

و نام نيكش را در آيندگان حفظ نموديم 108

سلام بر ابراهيم 109

ما اين چنين نيكوكاران را جزاء مى دهيم 110

آرى راستى او از بندگان مومن ما بود 111

 

براستی اگر قضای ازلی و تقدیر الهی بر این تعلق می‌گرفت که حضرت ابراهیم خلیل الله علیه السلام اذن می یافت که کار را تمام کند، صحنه چگونه عوض می‌شد؟

به هیچ وجه احتمال آن نمی رود که آن ولی الله عظیم الشان که حق تعالی بحق اَخیَر عباد خویش را در ذریه او قرار داد بر بالین اسمائیل پاکش (ع) می‌نشست، غمگین و محزون. چرا که خدای تعالی فرمود

أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦٢ يونس﴾ 

آگاه باشيد كه اولياى خدا از هيچ چيزى ترس و اندوه ندارند

 

بلکه همچون اویی که همیشه با عنایات حق تعالی از آزمایشات الهی یکی بعد از دیگری سر بلند بیرون آمد، حتما خاشع و خاضع و امیدوار به فضل و مهر بی‌پایانِ الودود عرض می‌کرد

"اللهمَ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربان" خدایا این قربانی را از ما بپذیر

 

به راستی چه کسی می‌تواند تصور کند که برای موحدِ عاشقی مثل ابراهیم (ع) چه حلاوتی می‌داشت چونین سخن گفتنی در پیشگاه معشوق.  حقا که درک این معنی ممکن نیست الا برای همچون ابراهیمی یا کاملتر از او!

 

اگرچه خداوند عزوجل چونین برای حضرت ابراهیم (ع) مقدر ننمود ولی دعایی از او را پذیرفت:

 

رَبنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِن‌ ذُریتِنَآ أُمةً مسْلِمَةً لکَ. (۱۲۸ بقره)

پروردگارا، و نيز ما را دو مسلمان براى خود بگردان و از ذريه ما نيز امتى مسلمان براى خودت بدار

 

و بدینسان ممکن گشت تا آن حلاوت چشیدنی ضایع نگشته و ذوق شود. خداوند خواست که آن حلاوت را روزیِ دخت ابراهیم سلام الله علیهما و صلواته گردد!

 

بنت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) دختر اشرف مخلوقات الهی حضرت ختمی مرتبت (ص)، زينب كبري (س)، هم‌او که والله قسم در صحرای کرب و بلا چیزی جز جمال ندید، در کنار پیکر پاره پاره برادر بی بدیلش (ع) چنین عرض کرد:

 

"اللهمَ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربان" خدایا این قربانی را از ما بپذیر.

السلام علیک یا زینب کبری

السلام علیک یا بنت رسول الله

السلام علیک یا بنت امیر المومنین (علیها السلام)

تعداد بازدید از این مطلب: 366
برچسب‌ها: حضرت زینب ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393
نظرات
صدقه ای که رد نخواهد شد!

 

حاج آقا مجتبی تهرانی از آن دسته معلمان اخلاق است که با زبانی ساده توصیه های اخلاقی را برای شاگردان خود بیان می‌کرد.

ایشان در یکی از جلسات درس خود چنین توصیه ‌کردند که:


 
اگر می‌خواهی صدقه بدهی، همین طوری صدقه نده، زرنگ باش، حواست جمع باشد، صدقه را از طرف امام معصوم

برای سلامتی امام زمان (عجل الله

تعالی فرجه الشریف) بده.


چون این کار تو برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آن‌ها را دوست دارد، ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند، تو هم اینجا

حق واسطه گری ات را می‌گیری. تو واسطه ای و همین حق واسطه گری ست

که اجازه می‌دهد تو به مراحل خاص بندگی برسی.

.................................
برداشتی از کتاب خاطرات حاج آقا مجتبی تهرانی


 

تعداد بازدید از این مطلب: 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد مهدی ارحمی خواجه
تاریخ : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1393
نظرات
درباره ما
این کوه ها ی رنگی در بخش خواجه در 25 کیلومتری شهر تبریز واقع شده که از عجایب خلقت می باشد *********************************** خدایا من در کلبه فقیرانه ی خود چیزی دارم که تو در عرش کبریایی خود نداری من چون تویی دارم و تو چون خود نداری "امام سجاد علیه السلام"##########################################کپی از مطالب مجاز است به شرط سه صلوات بر ای سلامتی و تعجیل ظهور آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ********************************** به وبلاگ خود خوش آمدید
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید